Κείμενο υποδοχής

If I had to choose between music, dance or photography, I would choose all three, for I am enchanted with music, thrilled by dance and redeemed by photography!
Αν έπρεπε να διαλέξω ανάμεσα στη μουσική, το χορό και τη φωτογραφία, θα επέλεγα και τις τρεις τέχνες. Η μουσική με μαγεύει, ο χορός με ενθουσιάζει και η φωτογραφία με λυτρώνει!...

Σάββατο 24 Νοεμβρίου 2012

RHYTHMOLOGY / MANOS HADJIDAKIS


RHYTHMOLOGY / MANOS HADJIDAKIS
Rhythmology, completed in America as late as 1971. It consists of twelve movements and has a unique plan and format. A movement in an uneven compound time beginning with 5/8 is immediately paired off and contrasted with a movement in 2/4 called Hasapiko. So the first is paired with Hasapiko in Aries. The second is with Hasapiko in Taurus and so on. Each therefore is based on a sign of the zodiac. The second movement is in 7/8, the third follows one in 9/8 etc, right up to 15/8. A Hasapiko, to quote Karas detailed booklet notes, is a traditional popular dance of Byzantine origin. The work is dedicated to the Greek Poet George Seferis. 
RHYTHMOLOGY Listen HERE
Manos Hadjidakis / The official Website

Μάνος Χατζιδάκις: ΡΥΘΜΟΛΟΓΙΑ, Op.30 (1971)
Άρχισα να γράφω την Ρυθμολογία στο Λονδίνο το καλοκαίρι του 1969. Θέλησα απ την αρχή να παίξω σοβαρά, με μονούς ρυθμούς και με χασάπικα ανάμεσά τους που να εξαρτώνται από αστερισμούς. Και προ παντός, να ξαναθυμηθώ πολύ παλιούς τρόπους τους ορθόδοξους του μπουζουκιού και των ρεμπέτικων τραγουδιών. Νομίζω πως ήμουν πια σε θέση να τ ακούω χωρίς συναισθηματικές υπερβολές, από μακριά, πιο τεχνικά και μ όλο το βαθύ ερωτικοθρησκευτικό τους περιεχόμενο.

Στο μεταξύ, ίσαμε σήμερα που τελείωσα την Ρυθμολογία, πολλά συνέβησαν μέσα μου ώστε να ασχοληθώ τα τελευταία χρόνια, ολοένα και πιο αποκλειστικά, μ αυτή την αυστηρώς ελληνική εποχή, που είχε την τύχη η δικιά μου γενιά να ζήσει στα νιάτα της. Απ το 41 ως το 50. Γύρω από κείνο τον καιρό έγραψα, δραματική την Εποχή της Μελισσάνθης, με θρησκευτικότητα Τα Λειτουργικά και με σάτιρα Τα 9 Βήματα του Διός. Και στα τρία αυτά τελευταία έργα μου, θέλω να φανερώσω το πόσο σημαντικά για τους νέους Έλληνες στάθηκαν τα χρόνια εκείνα.
Η Ρυθμολογία είναι ένα παιχνίδι τρόπων και ρυθμών. Και η αναφορά μου στους αστερισμούς και αυτό παιχνίδι, χωρίς συμβολισμό ή επιρροή απ την αστρολογική τους σημασία. Κι όσο προχωρούσα στο σχεδίασμα του έργου, σκεφτόμουν τον ποιητή Σεφέρη. Γιατί αυτός πρώτος μας έκαμε να νιώσουμε τη σημασία ενός σοβαρού παιχνιδιού, με το Τετράδιο Γυμνασμάτων του π.χ., που το πρωτοδιάβασα νέος πολύ, ακριβώς σ αυτή την εποχή της Μελισσάνθης. Και υπήρξε αυθόρμητη η ανάγκη να του αφιερώσω την Ρυθμολογία. Μόνο που δεν φανταζόμουν πως αυτή τη στιγμή δε θα υπήρχε ανάμεσά μας.
Μα η Ρυθμολογία δε γράφτηκε για να τον θρηνήσει. Γράφτηκε για έναν ζωντανό Σεφέρη που εξακολουθεί να ζει ανάμεσά μας. Για τον ποιητή Σεφέρη που είχε τη δύναμη να μιλά, όταν μιλούσε, απλά, βαθιά και ελληνικά.
Μ.Χ.
Νέα Υόρκη, Δεκέμβριος 1971

ΑΚΟΥΣΤΕ ΤΗ ΡΥΘΜΟΛΟΓΙΑ ΕΔΩ
Στο πιάνο η Δανάη Καρά
Piano Danae Kara
Η επίσημη ιστοσελίδα ''Μάνος Χατζιδάκις'' ΕΔΩ

1 σχόλιο: